Rotterdamse deelt spullen uit aan vluchtelingen Irak

De 24-jarige Rotterdamse studente Mardin Karim is naar haar geboorteland Noord-Irak vertrokken om daar mensen te helpen die gevlucht zijn voor de terreur van Islamitische Staat (IS). Zij deelt de spullen daar uit, hier krijgt ze hulp bij het inzamelen van knuffels, kleding, schoenen en beddengoed.

"We zijn al bezig met de vierde container. Er is behoefde aan kleding en knuffels. Voor de kinderen is speelgoed belangrijk; dat geeft net een kleine glimlach na dagen van ellende. Ook schoenen kunnen we gebruiken, want sommigen hebben letterlijk op blote voeten gelopen. En beddengoed is nodig", vertelt Karwan Hamamurad.

Hij zamelt spullen in voor de vluchtelingen in het noorden van Irak. Mensen kunnen spullen droppen bij hem thuis in Delft. Daar heeft hij een kleine container staan. Daarna brengt hij de spullen naar een grote container die op het terrein staat van zijn werkgever, vervoersbedrijf RET.

In een vluchtelingenkamp met Yezidi is de eerste container uitgedeeld. Dat doet onder andere de Rotterdamse studente Mardin Karim. "Er is hier weinig humanitaire hulp. Ze zijn heel erg blij en trekken vaak gelijk de kleding aan die we meebrengen."

"Wat drijft me? Omdat ik het zelf heb meegemaakt", vertelt de Rotterdamse studente over een Skype-verbinding. "Zelf ben ik gevlucht in 1999; eerst naar Syrië en daarna naar Nederland. Het valt niet te beschrijven om opeens weg te moeten, alles achter te laten en alleen herinneringen te hebben."

Ook voor Karwan Hamamurad is dat de drijfveer om hier spullen in te zamelen. "Andere mensen die een kamp hebben gezien, weten hoe het is om gevlucht te zijn en familie te zijn kwijtgeraakt. Het gaat om een beetje hoop geven."

"Alle hulp is welkom, we gaan door en we hebben echt hulp nodig", is de oproep van Mardin Karim vanuit Noord-Irak.

Het inzameladres voor de regio Rijnmond is Welhoeckstraat 2 in Delft. Op het verlanglijstje staan speelgoed, knuffels, kleding, schoenen en beddengoed.

Bron: rijnmond.nl