Ook knuffels hebben we nodig “NOS”

De huiskamer van Karwan Hamamurad geurt naar kartonnen verhuisdozen. De laatste weken staat die tjokvol met hulpgoederen voor de Stichting Parwin. Aanstaande vrijdag vertrekt er weer een volle vrachtwagen richting Turkije. De hulpgoederen voor de talloze vluchtelingenkampen in Noord-Irak, Koerdistan zijn hard nodig.

"Soms hebben mensen geen idee hoe het is in een vluchtelingenkamp. Dan geven ze damesschoenen met naaldhakken mee of gebruikte keukenapparatuur waar je zonder elektriciteit niks mee kunt", zegt Karwan, die in 1996 na de eerste Golfoorlog naar Nederland kwam.

Hij weet hoe het eraan toegaat als een stroom vluchtelingen zich op een vrachtwagen met hulpgoederen stort. "We pakken alles zo goed mogelijk in en noteren precies wat er in de dozen zit. Anders krijg je ook heel veel problemen aan de grens."

Maandverband

Het hele weekend is het al onrustig aan de Turks-Syrische grens vanwege de opmars van IS. Tienduizenden Koerden slaan op de vlucht en komen terecht in vluchtelingenkampen waar het aan alles ontbreekt. Koerden in Nederland proberen te helpen via de Stichting Parwin die door het hele land hulpgoederen inzamelt.

"Knuffels zijn ook belangrijk, ze zitten standaard in elke Nederlandse politieauto om kinderen na calamiteiten gerust te stellen", zegt Karwan. Samen met andere vrijwilligers selecteren ze de spullen en maken de vrachtbrieven in orde. "Laatst was er een vrouw die een hele tas vol maandverband stuurde. Slim, daar denken mannen niet aan terwijl Koerdische vrouwen daar uiteraard wel behoefte aan hebben."

Gevaarlijke medicijnen

Het contact met vrienden in Syrië verloopt moeizaam, mensen zijn bang dat ze worden getapt en zo worden opgespoord. Via internet gaat het een stuk eenvoudiger. Karwan Hamamurad laat foto's zien van de eerste ladingen hulpgoederen die zijn aangekomen. "Het zijn echt niet alleen maar afgedankte spullen, er zitten ook gewoon nieuwe goederen bij die nog in de originele verpakking zitten. Soms kopen mensen dat gewoon en geven het dan hier af."

Maar niet alles kan mee: medicijnen bijvoorbeeld. Daar is wel behoefte aan, maar die spullen krijg je niet zomaar de grens over. "Soms is de houdbaarheidsdatum ook verstreken en dan is zoiets zelfs gevaarlijk."

Tassen blokkeren deur

Karwan werkt als werktuigbouwkundige bij de RET in Rotterdam. Ook daar zamelen de collega's inmiddels spullen in. "We zijn nu bezig om een container te regelen, want ik kan de goederen in huis bijna niet meer kwijt. Uit het hele land komen hulpgoederen. Soms kom ik thuis en dan staan er ineens vijf grote tassen voor mijn deur."

Soms misbruiken mensen het goede doel om hun zolder leeg te maken. "Kapotte kleren of kinderboeken in het Nederlands, daar hebben vluchtelingen niks aan. Dat moeten wij ertussenuit halen omdat dat alleen maar gewicht is in de vrachtwagen en dat is zonde. Maar ja, dan hoeven mensen het zelf niet naar de stort te brengen."

Bron: NOS.nl