Hof verzamelt warme kleding voor de Koerden

Al jaren verzamelt ze knuffels voor de kinderen in Kirkuk en Sulaymaniyah, miljoenensteden in Irak. Maar nu ligt de prioriteit op warme kleding, vertelt Parwin Hassan (58 jaar). “Er zitten 18.000 Koerdische mensen uit Syrië in vluchtelingenkampen. Ook daar wordt het flink koud in de winter en ze hebben geen warme kleding voor zichzelf of voor hun kinderen. Dus mensen, breng alstublieft uw overbodige, warme kleding en schoenen naar Sportcomplex De Pol in Bentelo. Hebt u ook nog knuffels over, dan nemen we die graag mee voor de kinderen.”

Toen ze 16 jaar geleden naar Bentelo kwam met haar gezin, waren haar vier broers pas vermoord. Ze waren politiek actief, net als de man van Parwin, Ali Karim. Ook Ali woonde enkele jaren in Bentelo, maar sinds 2004 is hij terug naar Irak. “Wacht, ik zoek even contact met hem via Skype” zegt Parwin. “Dan kan hij zelf vertellen hoe ’t daar nu is.” Ali houdt de regering van het Koerdische volk kritisch in de gaten. Hij is al een paar keer gevraagd voor een hoge functie binnen de regering van Irak, maar dan kan hij minder vrijuit spreken, wat niet past bij zijn grote inzet voor rechtvaardigheid. Zelf zat Parwin ook al drie keer in de gevangenis omdat ze vocht tegen het regime van Saddam en voor betere omstandigheden voor vrouwen. Ze herinnert zich situaties waar ze samen met miljoenen Koerden van Noord Irak gevlucht zijn naar Iran (1991) en waar ze als vluchtelingen terecht kwamen in een moskee. “Het enige wat we konden doen, was wachten tot er iemand wat eten langs bracht. Hier in Bentelo denk ik steeds: ‘wat kan ik doen voor mijn volk om het meer leefbaar te maken?” Voorlopig blijft ze voor haar vijf kinderen, in Bentelo wonen. Alleen de oudste zoon (Derin) woont nu nog thuis. De oudste twee dochters wonen in Zweden en Irak, waar zij ook hun steentje bijdragen aan het welzijn van de Koerden. Mardin en Nawjeen wonen in Rotterdam, waar ze de studies rechten en financieel management volgen.

Help Parwin

Kinderen zonder knuffels

Parwin is volledig geïntegreerd in het kleine dorpje met amper 1.500 inwoners. Met haar, zetten veel mensen in haar buurt, zich in voor het Koerdische volk in Iran, Irak en Syrië. De garage van haar huisje in Bentelo staat volgepakt tot het plafond met dozen. “Allemaal knuffels die ik verzamel en die met behulp van een Koerdische transporteur op de goede bestemming aankomen. Mensen in landen als Irak, Iran en Syrië zijn gewend aan oorlog, geweld en vernielde huizen. Het zit in de cultuur om hun geld te besteden aan wederopbouw van huizen en wegen. Speelgoed en knuffels zijn er dan ook niet of nauwelijks te koop. “Ik ben vele keren mee geweest om de knuffels zelf af te geven in scholen en bij verenigingen. Om de beurt mogen de kindjes naar voren komen om een eigen knuffel uit te kiezen. De één kiest iets heel kleins, de ander iets in een felle kleur of juist een grote teddybeer. Het is zo hartverwarmend om dit te zien. Als je dit meemaakt, begrijp je dat ik me altijd zal blijven inzetten voor deze mensen.”

Stichting Parwin

Overbuurvrouw Pauliene Hobert stimuleerde Parwin om publiciteit te geven aan haar acties voor de Koerden. Met Nienke Jannink en Ellen te Riele richtte ze een paar weken geleden de Stichting Parwin op. Vervolgens zocht het viertal een tijdelijke opslagplaats en regelden ze een groep vrijwilligers om de toestroom van kleding en knuffels in goede banen te leiden. “Ook bedrijven werken mee; de één stelt rolcontainers beschikbaar, de ander heeft dozen en een derde stort een sponsorbedrag. Er zijn nog extra vrijwilligers nodig die willen helpen bij het sorteren van alle spullen en het inpakken ervan”, aldus Pauline Hobert. “Parwin is zelf zo’n lief mens, niet alleen voor de Koerden, maar ook voor mensen in Bentelo. Daarom helpt iedereen haar zo graag. Ze heeft een baan als administrateur en doet ook nog vrijwilligerswerk. Al haar spaargeld zet ze in om spullen te kopen voor de Koerden en voor transport naar Irak.” Parwin wordt bijna emotioneel als ze vertelt over de hulp van mensen om haar heen. “Mijn collega’s hebben vorig jaar hun kerstpakket geweigerd en vroegen in plaats daarvan een geldbedrag om mijn acties te steunen. Daarvan heb ik, met enkele collega’s, een heleboel speelgoed gekocht. Erg mooi.”

Kleding en geld nodig

Op dit moment is er vooral behoefte aan warme kleding en schoenen. U kunt deze, liefst schoon en verpakt in zakken, brengen naar Sportcomplex De Pol, Burg Buijvoetsplein 76 in Bentelo. Ter plekke staan containers klaar voor tijdelijke opslag. Voor het transport van alle goederen naar Irak en Syrië is geld nood

Bron: nieuwsuitdelden.nl