“Er wordt zelfs geruzied om knuffels”

Haar studentenflat in Rotterdam veranderde in een pakhuis. Overal stonden dozen met kleding, schoenen, knuffels en speelgoed, uit het hele land bij elkaar gebracht.

Mardin Karim is 24 jaar oud, studeert rechten en is van Koerdische afkomst. Haar moeder is voorzitter van Stichting Parwin, die hulpacties organiseert voor vluchtelingen in Noord-Irak.

Vijfhuizen

Een maand geleden werd Mardin van alle spullen in haar flat verlost: na een korte tussenstop in een loods in Vijfhuizen vertrok alles per vrachtwagen naar Irak. Samen met de dozen uit de rest van het land goed voor 95 kubieke meter.

De reis nam ruim drie weken in beslag, vooral de grenspassages kostten veel tijd. Sinds een paar dagen zijn de Nederlandse hulpgoederen opgeslagen in een zaal van de kunstacademie van Suleimaniya.

Ruzie om knuffel

De komende dagen zullen ze dan eindelijk worden uitgedeeld. Mardin is daar zelf ook bij. Voor zover ze nu heeft kunnen zien hebben de vluchtelingen nog maar weinig hulp gehad. "Ik heb één tent van de UNHCR gezien waar een schooltje was ingericht. Voor de rest eigenlijk niks. Mensen zijn gewoon verbaasd als we zeggen dat we ze komen helpen."

"De vluchtelingen hebben behoefte aan van alles: ik zag een man die nog op dezelfde slippers liep als op de dag dat hij uit Mosul vluchtte. Hij heeft alles moeten achterlaten. En ik zag drie kinderen die ruzie liepen te maken over een knuffel die de naam knuffel niet eens verdiende."

Frontlinie

Eergisteren is Mardin in Kirkuk geweest, daar zie je de strijders van Islamitische Staat in de verte lopen. De frontlinie rond de stad is scherp afgebakend door een anti-tankgracht die wordt bewaakt door peshmerga's.

Van aanvallen op stellingen van IS heeft ze hier niets gezien of gehoord. De inwoners van Kirkuk maken zich ook niet heel erg druk. De Koerden leven met een geschiedenis van geweld, ze weten niet beter, denkt Mardin.

Geen onderscheid

Door al die vluchtelingen is Noord-Irak is een verzamelplaats geworden van volken en religies. De ouders van Mardin zelf hebben er ooit ook stevige politieke opvattingen op na gehouden, daardoor zijn ze het land in 1997 ontvlucht.

Nu willen ze geen onderscheid meer maken op grond van geloof, afkomst of politieke voorkeur. "Arabier, Koerd, jezidi, moslim, het maakt allemaal niet uit."

Bron: nos.nl