Interview met rtvoost.nl

Parwin Hassan vluchtte in 1997 uit haar geliefde Koerdistan. Nu ze zelf een veilig thuis heeft in Bentelo wil ze iets teruggeven en richtte in 2013 de stichting Parwin op. Vanuit Nederland zet zij zich in om de vluchtelingen uit haar vaderland, Irak en Syrië te helpen. Het begon met het inzamelen van knuffels maar sinds de oorlog is daar ook kleding, schoenen en artikelen voor persoonlijke hygiëne bijgekomen.

Ze reist zelf naar Syrië en Irak op en neer om de hulpgoederen persoonlijk uit te delen, eind februari is ze terug gekomen. "Ik wilde wat aan deze schrijnende situatie doen, ik werd verdrietig van de beelden op TV. Alleen knuffels is niet genoeg meer, dus wilde ik goederen brengen. De mensen moesten het huis verlaten en hebben niets meer. De situatie is daar verschrikkelijk. In het kamp waar een paar maand geleden 18.000 Koerdische mensen op elkaar bivakkeerden, wonen nu meer dan 30.000 mensen. Er zijn heel veel spullen nodig, aldus  Parwin Hassan."

Inzamelen

Afgelopen zaterdag was er in Bentelo weer een inzameldag. "Heel blij zijn we met alle kleding en schoenen die schoon en heel zijn, maar ook met dekens, knuffels en artikelen voor persoonlijke hygiëne. Wij zorgen met een groep vrijwilligers voor sortering van de goederen op leeftijd, geslacht en seizoen. Alles gaat in stevige dozen en komt rechtstreeks bij de mensen die dit het hardst nodig hebben", verzekert Hassan. Ze hebben 2000 winterjassen van Coolcat gekregen die ze uit hebben gedeeld aan de kinderen in de bergen van Shingal in Noord Irak. "De kinderen waren er zo blij mee."

Steun

Parwin Hassan en haar familie is 19 jaar geleden in Bentelo goed ontvangen, iedereen heeft de familie geholpen toen ze er kwamen wonen, maar ook nu nog. Buren en andere mensen uit het dorp Bentelo steunen deze stichting. Zonder steun, hulp, vrijwilligers en donaties kunnen ze niet blijven bestaan. Haar man is jaren geleden terug naar Irak gegaan en helpt vanuit daar ook mee. Haar kinderen, de hele familie zet zich in voor de stichting. Ze wil ook best zelf terug om bij haar man te blijven, maar het inzamelen vindt ze momenteel belangrijker. Zodat ze het goed kan organiseren vanuit Nederland. "Het is erg emotioneel voor mij wanneer ik in de vluchtelingenkampen ben om uit te delen. Er lopen kinderen zonder schoenen, ouders vragen heb je een trui voor mijn kind of een warme jas. Dat stimuleert me wel om door te gaan met inzamelen."

Voor donaties of meer info kijk op www.stichtingparwin.nl

Bron: rtvoost.nl